یزدفردا -هفته‌نامه بشارت‌نو شماره166 مورخ شنبه 24/12/87 :نظام مهندسي خمره‌اي است كه در آن انگور كرديم تا سركه برداريم، اما اگر شراب شد بايد خمره‌اش را بشكنيم
رئيس نظام مهندسي ساختمان، خود عضو هيات مديره مجتمع تجاري ماست
گشايش: عباس كامران كه داراي فوق ليسانس در رشته مهندسي ساختمان(عمران) است در ديداري كه با خبرنگاران و عكاس بشارت‌نو در محل ساختمان در حال احداث اين مجتمع ترتيب داد، علاوه‌بر تسليم و ارائه دو جوابيه كتبي با گرفتن امضاءء به عنوان رسيد تحويل! مطالبي را نيز به صورت شفاهي عنوان كرد.
وي در اين گفتگو به طور مستمر به سوابق و توانمندي‌ها و تجربيات شخصي‌اش تاكيد كرده و در مقابل، سازمان نظام مهندسي ساختمان را به خاطر كوتاهي‌هاي آن سازمان در زمينه اعزام ناظر و نيز موضع‌گيري‌هاي رئيس آن به نوعي غيرموجه جلوه داده است. ضمن اين كه اعلام كرده است محمدرضا جواهري، رئيس نظام مهندسي ساختمان يزد عضو هيات مديره اين شركت و از همراهان اوليه بوده است.
اين در حالي است كه رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان يزد در ابتدا به موضع‌گيري قوي و محكم پيرامون ناظر نداشتن اين پروژه پرداخت. محمدرضا جواهري پس از اين مصاحبه و جوابيه‌ها قرار بود ديدار دوباره‌اي با خبرنگاران در آستانه 5 اسفندماه(روز مهندس) داشته باشد اما ديگر ظاهرا كارش با خبرنگاران تمام شده بود و به وعده‌هاي خود نيز عمل نكرد. اما آنچه جوابيه كامران مديرعامل مجتمع تجاري شهر را خواندني مي‌كند نه فقط عبارت‌هاي لفظي وي در مورد سازمان نظام مهندسي بلكه ديدگاه وي پيرامون مسائل ساخت و ساز، عليرغم سوابقش مي‌باشد.
به نظر مي‌رسد خواندن مشروح اين گفتگو برايتان جالب‌تر باشد:
با اين توضيح كه اين گفتگو به صورت بحث دوطرفه و يا سوال و جواب خبرنگاران با مديرعامل مجتمع تجاري شهر بوده است كه باتوجه به تاكيد و حساسيت مهندس كامران، با كمترين ويراستاري و تغيير ممكن در ادامه درج شده است.
كامران: من پاسخ تعدادي از سوالات شما را ننوشته‌ام، خواستم كه شفاها بگويم و از شما هم بپرسم تا جواب دهيد. حقيقتا اينكه هم مقداري براي من جالب بود هم اينكه گفتم چرا اين عمل انجام شده است؟ در اين مطلب نوشته شده كه من از جواب دادن به سوال طفره رفته‌ام و علامت تعجب هم جلوي آنها گذاشته‌اند اما با توجه به مصاحبه دكتر جواهري عزيز، جلوي جواب ما علامت تعجب و سوال گذاشته‌اند.
من مي‌خواهم به چند نكته در مورد مركز تجاري شهر اشاره كنم اينكه فكر ما در بدو شروع چه بوده است. من مي‌گويم مثلا يزد يك ميدان خان داشته، بازار قيصريه، بازار پنجه علي، لرد ميرقطب و غيره كه اگر يك مقدار سازمان ميراث فرهنگي ديدگاهش منطقي‌تر و به روزتر بود به كمك سازمان‌هاي ذيربط مي‌توانست مجموعه‌اي توريستي و تجاري در اينجا درست شود و به رونق اوليه خودش برگردد. چرا كه در مجموعه‌هاي قديمي همه چيز وجود دارد. به ياد دارم كه در قديم چند نانوايي نان سنگك، قهوه‌خانه‌ها، كباب پزي‌ها، گرمابه، مسجد، مدرسه، مكتب و غيره در مجموع قيصريه و كاروانسراها موجود بود. اين بازار خان اكنون به شكلي بي‌قواره گسترش پيدا كرده‌ است و اما اگر براي اين مجموعه دسترسي درست و پياده‌رو درست مي‌كردند و آنجا را از اين حالت و بن‌بست خارج مي‌كردند مي‌توانست يك مجموعه‌ي توريستي و تجاري و خوبي شود مثل مركز تجاري ستاره و يا همين جا آنهم در وسط شهر.
تقريبا در همه كشورها آمده‌اند مراكز تجاري ساخته‌اند جاهايي كه بيش از 500، 600 واحد تجاري دارد هر كالايي كه بخواهند تهيه كنند در آنجا هست، تفريحي است، غذا در رستوران آنجا موجود است قهوه‌خانه و ... همه اينها در قالب يك مركز تجاري.
لذا با اين اعتقاد كه اگر در چند جاي شهر مثلا بلوار جمهوري، بلوار مدرس، صفائيه و شايد آزادشهر اين مجموعه‌ها باشند مردم كمتر رغبت مي‌كنند كه وارد مركز شلوغ شهر شوند. مركز شهر مشخصات خودش را دارد لذا حيف است كه ميدان خان و قسمت‌هاي اطرافش به اين شكل بيفتد.
با اين اعتقاد و با اين پيش‌زمينه فكري، اين فكر قوت گرفت كه ما يك مركز تجاري بزنيم. اين افكاري است كه پيش زمينه اينجا بوده است.
*شما از اول كار اينجا بوديد و يا تازه آمديد؟
من از روز اول كار و تاسيس آن اينجا بودم. اعتقاد دارم كه چند ميليار تومان به خاطر شخص كامران پول اينجا آورد‌ه‌اند. سرمايه‌گذاراني كه از 500 هزار تومان آورده‌اند تا سرمايه‌گذاراني كه چندين ميليون تومان آورده‌اند همه به شخصي با نام مهندس كامران در اينجا اعتماد كرده‌اند.
*به نظر شما كه اينقدر سابقه و ادعا داريد و به گفته خودتان تدريس هم مي‌كنيد آيا مي‌شود در جايي كسي خودش هم پيمانكار، هم ناظر و هم كارفرما به صورت يكجا باشد؟
چنين چيزي نبود؛ مشكل ما با شما و آقايان در همين جاست. طبق پروانه اينجا و نامه شماره 327/86 مورخ 6/2/1386 سازمان نظام مهندسي استان يزد، بعنوان ناظر ساختمان است اين نامه در شهرداري منطقه 3 ثبت شده است. با توجه به اينكه طراحي اينجا را شركت مهندسين مشاور نوانديش تهران كه پروژه‌هايي مانند خليج فارس شيراز،مجتمع ستاره يزد و دهها پروژه ديگر را كار كرده، برعهده داشته است. و اين كه كار اين شركت به تجربه قبلي هم استوار بوده و مشاور ما در همه فازها بوده و هست و خواهد بود لذا ديگر مشكلي نداريم.
يك مطلبي را آقايان بحث كردند كه نظام مهندسي در اينجا بايد حضور داشته باشد. خوب به اين مطلب توجه كنيد به همين دليل ما رفتيم زير بار اين موضوع؛ در صورتي كه مجتمع ستاره و جاهاي ديگر اين كار را نكرد ولي ما اين را به دليل همكاري با سازمان پذيرفتيم اما نه به دليل اعتقاد به كار سازمان.
*من با آقاي حداد صحبت كردم ايشان مي‌گويد، اصلا نظارتي نداشتيم مي‌گويد من در ستاره يزد ناظر دارم ولي در اينجا ندارم. شما چه مي‌گوييد؟
آن جا مديرعاملش آقاي مهندس رضايي است آقاي مهندس رضايي عنوان مي‌كند چون در ستاره به آنها گفته‌اند چون از خارج از استان آمدي و نمي‌تواني ناظر اينجا باشي لذا من در اينجا نظارت حقوقي نمي‌كنم.
اين نامه سازمان مهندسي و اين امضاءء برادرمان دكتر جواهري است كه ايشان كلا كارهاي مشاور تهران را پذيرفته است و گفته كه نظارتش به عهده ماست. حق‌الزحمه نظارت كه توسط سازمان انجام خواهد شد نيز پرداخت شده است. ايشان مبلغ 308 ميليون تومان (30 ميليارد و هشتاد ميليون ريال) بابت تاييد نقشه و نظارت از ما پول گرفته است. از تاريخ پنجم تيرماه 30 درصد اين مبلغ را به او پرداخت كرديم. چك‌ها و بانكش مشخص است. درمورد ما بقي آن هم مي‌گوييم ناظر را به اينجا معرفي كن ما به تقسيط تا پايان پروژه مي‌پردازيم. اما بايد توجه كنند كه اين پروژه 2 سال ديگر طول مي‌كشد و اگر مي‌خواهند ناظر صوري بگذارند من قبول ندارم.
مهندس كامران در ادامه مي‌گويد:
حرف من مستند است ولي حرف هيچ كس ديگر مستند نيست
بنده خودم موسس سازمان نظام مهندسي يزد و اولين عضو انتخابي در رشته ساختمان در نظام مهندسي هستم. حرف من مستند است ولي حرف هيچ كس ديگر مستند نيست چون احتياجي به اين كار ندارم اگر اين كار را قبول كرده‌ام به دليل چند ميليارد پول مردم است كه به كامران اعتماد كردند. شخصيت من در شهر مشخص است.
هدف سازمان نظام مهندسي امضاءء فروشي نيست
هدف سازمان نظام مهندسي امضاءء فروشي نيست. هدف سازمان مهندسي ارتقاء شان مهندسي است. هدف نظام مهندسي بالا بردن و دانش افزايي و به روز كردن مهندس است.
سازمان نظام مهندسي در اينجا يك بحثي را دارد. من خودم كارشناس دادگستري هستم. بر حسب دستور دادگاه براي بررسي مشكلات و حل اختلاف بين پيمانكار و كارفرما بر سر كارها مي‌روم وقتي خوب نگاه مي‌كنم مي‌بينم كه اين ساختمان مهندس ناظر دارد و بعد مي‌فهمم مهندس ناظر اصلا آدرس اينجا را هم بلد نيست. وقتي مي‌گويم جناب مهندس من مي‌خواهم شما را مقصر كنم به خاطر 30-40 درصد نه كارفرما را و نه پيمانكار را مي‌گويد براي من نقشه را آوردند و امضاء كردم اگر نمي‌دانيد بدانيد من 10 سال مدير گروه عمران دانشگاه آزاد يزد بوده‌ام و به اتفاق آقاي سلطاني و علمدار كه رئيس دانشگاه نساجي يزد هستند بنيانگذار دانشگاه آزاد يزد هستيم.
نه تنها آنجا بلكه بنيانگذار دانشگاه علمي كاربردي و دانشگاه آزاد ميبد نيز هستم. تقريبا تمام هيات علمي فعلي دانشگاه آزاد دانشجويان دانشگاه من هستند، تمام آنها.
ما مي‌گوييم سازمان نظام مهندسي از اصالتش دور شده است.
*شما با اين وضعيت كه استاد دانشگاه و پايه‌گذار نظام مهندسي بوده‌ايد با اين سوابق و با اين تجربه و با اين اعتماد عمومي كه به شما است چگونه اجازه بتن‌ريزي در اين شرايط را داديد؟ چه بتني ريختيد؟
اولا اينجا هر ساعت و هر روز بتن‌ريزي داريم ما دفتر فني داريم در كنار پروژه با 10 مهندس و تكنسين كه اينها كار كنترل پروژه، نظارت بر پروژه و پيمانكار را انجام مي‌دهند.
ناظر صوري و سهميه‌اي به كارگاه راه نمي‌دهيم
هر كسي در يزد در كار بتن‌ريزي بهتر از من مي‌داند به اينجا بيايد؛ مهندسي را با 20 سال سابقه كار و تجارت در اينجا گذاشته‌ام. حرف من با نظام مهندسي اين است كه اگر ناظري مي‌فرستيد هر روز ناظر است وقتي ما 300 ميليون تومان پول مي‌دهيم اين حقوق كفايت مي‌كند. نظام مهندسي ناظر مقيم و هميشگي اينجا بگذارد، اما ما ناظر صوري و امضاءيي و ناظر سهميه‌بندي را نمي‌خواهيم و در كارگاه راه نمي‌دهيم.
كامران در اين حين نامه‌اي را ارائه مي‌دهد و مي‌گويد: اين بخشنامه را بخوانيد.
طبق اين بخش‌نامه وزير مسكن مي‌گويد مشاورين مي‌توانند نظارت كنند بنابراين ما خودمان بعنوان كارفرما با توافق مشاور خودمان را بعنوان ناظر مي‌گذاريم.
*مگر مي‌شود هم ناظر و هم كارفرما همه يكي باشند؟
شركت خصوصي است.
*فقط شما در اين شهر ساختمان نمي‌سازيد غير شما مجتمع‌هاي ديگري هم هست. آيا همه اشتباه مي‌كنند؟
همه خلاف مي‌كنند، فروش امضاءء غلط است امضاء فروشي غلط است.
*اگر نظام مهندسي مسئول نظارت شما بوده و هيچ نماينده‌اي نفرستاده، بايد اعلام مي‌كرديد؟
آقاي دكتر جواهري خود عضو هيات مديره ماست چطور رفته مصاحبه كرده او از بدو شروع در اينجا نايب رئيس هيات مديره سابق ما بوده است. اگر ايشان مشكلي دارد چرا همين جا مطرح نمي‌كند.
*ايشان گفته از سال گذشته دو مرتبه به شهرداري و مديريت پروژه اعلام كرده است.
من به آقاي جواهري گفتم كه اين پروژه هر ساعت و هر دقيقه قالب‌بندي و آرموتور بندي دارد. لذا احتياج به كنترل و بررسي دارد ما ناظري نمي‌خواهيم كه بگويد 15 روز يا ماهي يكدفعه مي‌آيم و سر مي‌زنم و مي‌روم.
يكي ديگر هم تعداد ناظر است تعداد ناظري كه ما مي‌خواهيم محدود است از سوي ديگر نظام مهندسي تعداد نظارتش محدود است.
نمي‌توانم بگويم بيا و طبق سهميه كار كن، 8 سهميه داري و هر سهميه‌اي با توجه به كپني كه داريد بيشتر نمي‌توانيد كار كنيد. مثلا در هر سهميه‌اي 10 نفر بفرست اينجا در اين صورت 500 نفر مي‌شود ما مي‌گوييم 2 نفر ناظر ساختمان و 2 ناظر مكانيك بفرستيد.
* ما نيامديم كه مشكلات شما را با نظام مهندسي حل كنيم. حرف ما قانون است كه چرا رعايت نمي‌شود؟
چرا وقتي مي‌خواهند بيمارستان يا ادارات دولتي بسازند خود كارفرما ناظرش را تعيين مي‌كند؟ طبق بخشنامه وزير مسكن و شهرسازي اين امكان‌پذير است.
*ما مي‌گوييم كه چرا ناظري بالاي سر اين ساختمان نبوده است؟ در اين رابطه هم شما مقصريد و هم نظام مهندسي و هم شهرداري. شهرداري بايد كارتان را تعطيل مي‌كرد. شما هم نبايد كار مي‌كرديد تا ناظر بيايد؟
من با سهميه فروشي و امضاءء فروشي مبارزه مي‌كنم و خودم دنبال امضاء‌فروشي نيستم. كار ما هم تخلف نيست. نظام مهندسي تخلف كرده است به دليل اينكه ناظرش را نمي‌فرستد. ما ناظر صوري نمي‌خواهيم. بلكه ناظر مقيم مي‌‌خواهيم. جواهري عضو هيات مديره من است. اين پروژه بهترين كاري است كه در شهر انجام مي‌شود. تمام آزمايشات انجام شده و هيچ مشكلي وجود ندارد؛ تنها جايي كه همه چيز درست بوده همين جاست.
ضمنا از شما خواهش مي‌كنم كه مطالبي را كه من نوشتم چاپ كنيد.
*شما در مطالبتان نوشته‌ايد كه نظام مهندسي به ما ناظر معرفي نكرده است؟
بله نوشته‌ام اگر نظام مهندسي بخواهد در چارچوب سهميه براي اينجا و پروژه‌هاي مشابه ناظر معرفي كند موفق نيست. اينجا ناظر مقيم مي‌خواهد. ناظر هر لحظه و دقيقه مي‌خواهد. نوانديش به خاطر مسائل حقوقي كه در ستاره براي آن پيش آوردند گفت كه بايد نظام مهندسي اين نظارتش را انجام دهد. لذا از ما خواستند اسم نظام مهندسي را بنويسيم و ما هم نوشتيم و 308 ميليون تومان هم پول داديم.
*من با آقاي حدادي در شركت نوانديش صحبت كردم ايشان مي‌گويد من يكسال است كه هيچگونه نظارتي بر اين پروژه نداشته‌ام؟
آقاي حدادي با آقاي رضايي اختلاف دارد. مدير عاملشان آقاي رضايي است. آنها در درون خودشان اختلاف دارند.
آقاي مهندس رضايي را به اينجا بياوريد تا بگويد. من احتياجي به اين جلسه ندارم. از طريقي ديگر اقدام مي‌كنم.
توضيحات درمورد فروريختن سقف
در مورد اين پروژه بر اثر خيس شدن زير داربست، در سطح 5 تا 10 مترمربع از زمين و ريزش آب بر روي چند تا از پايه‌هاي داربست در هنگام بتن‌ريزي يكي از بالكن‌هاي قسمت جلوي ساختمان كه بالكن نما است، سست شده و كج مي‌شود. چون بتن‌ريزي قسمت عقب هم انجام نشده اين آرماتورها و قسمت بالكن كج مي‌شود. همكاراني كه در حال بتن‌ريزي بوده‌اند به من زنگ مي‌زنند من تلفني مي‌گويم كه شما در دهنه مجاور در ثلث مياني دهنه قطع بتن را بدهيد و اين قسمت بتن بعد از اصلاح بتن ريزي انجام مي‌شود.
سوالات شما غير ضروري بود
صحبت من اكنون اين است كه آيا اين سوالات كه شما در گزارش طرح كرده‌ايد ضرورتي پيدا مي‌كند؟ سوالاتي كه مربوط به مجمع عمومي شركت است. سوالاتي از قبيل اين كه آيا ميزان سرمايه گذاري در پروژه چقدر است؟
اينجا يك شركت كاملا خصوصي و مستقل است ما بارها اسم آرمان يا فراز را در سوالات شما مي‌بينيم اينجا مستقل است و هيچ ربطي به آن شركت‌ها ندارد.
*مگر شركت فراز پيمانكار اينجا نسيت؟
فراز مجري شركت عمران پرديس است. خود پيمانكار نيز مجري است. پيمانكار شركت، گروه محلي مراد سپهر و سعدون سپهر است كه برادران كرد هستند. پيمانكار اينجا سعدون سپهر است و علي مراد سپهر نقش دفتر فني نظارت اينجا را بازي مي‌كند.
اين سوالاتي كه شما كرديد بابت ريزش 5 متر، 10 متر سقف اصلا ارتباطي ندارد. شما سوال مي‌كنيد ميزان سرمايه‌گذاري؟ ارتباطي ندارد، در اختيار من نيست كه به شما بگويم. تعداد سهامداران عمده و خرده من بيش از 2000 نفر است. خود من هم پاسخ اين سوالات را نمي‌دانم. من اصلا مجاز نيستم كه بگويم مشاور من كيست؟ تمام قراردادهاي مهندسين مشاور نوانديش اينجا موجود است.
*اين شركت مي‌گويد نظارت را قبول ندارم؟
قراردادهايش موجود است. نظارت را قبول كرده منتهي فقط مي‌گويد چون نظام مهندسي در مجتمع ستاره اذيت كرده، نمي‌توانم ناظر مقيم بگذارم.
*اما شنيديم كه گفته است در ستاره يزد ناظر مقيم دارند و اگر در آنجا مشكلي پيش مي‌آمد جلوگيري مي‌كرديم. اما در اينجا ناظري نداريم و قبول هم نداريم.
سوالي ديگر شما اين است كه آيا بين اعضاي اصلي شركت و پيمانكار و ناظر و مشاور هيچ نسبت فاميلي وجود دارد؟ شما فرد را اشتباه گرفتيد. ممكن است من در اينجا كار كنم در يك شركت ديگر هم سهام داشته باشم. من هم يكي از هزار سهامدار اينجا باشم. اين دليل نيست كه من در اينجا دخالتي كنم. من اجازه دخالت را به هيچ كس نمي‌دهم.
در اين مجله در سازمان نظام مهندسي اين مطلب را بيان كردم. من يك اعتقادي دارم. بعنوان كسي كه آگاه و بنيانگذار است و مي‌داند كه رسالت سازمان نظام مهندسي چه بوده مي‌گويم سازمان نظام مهندسي از حدود خود خارج شده است. اگر قانون سازمان و يا هر كسي ديگر بخواهد از امضاء‌فروشي و از سهميه امضاء‌فروشي حمايت كند اين خلاف رقابت و شكوفايي مهندسي است.
ما قانون را رعايت كرديم. ذره‌اي بي‌قانوني نكرديم. اكنون هم من به شما اعلام مي‌كنم تا بنويسيد سازمان نظام مهندسي ناظري در رشته ساختمان، ناظري در رشته برق و ناظري در رشته مكانيك به ما معرفي كند ما هم قدمشان را محترم نگاه مي‌داريم. سازماني كه 308 ميليون تومان بابت نظارت از ما پول گرفته و چكهاي30 درصد از اين مبلغ هم پاس و در نتيجه وجه مربوط به آن پرداخت شده است آيا ما اختيار نداريم به آن سازمان بگوييم ناظر شما اينجا باشد يا بقيه پولت را تقسيط كن؟
*آيا شما گزارش نظارت به شهرداري و نظام مهندسي ارائه كرده‌ايد؟
تمام گزارش‌ها را به همه جا داديم. به شهرداري هم ارسال شده است.
اين سوالاتي كه شما اينجا كرديد درمورد تامين فضاي باز و پاركينگ و... اينها چه موضوعيتي با ريزش بالكن دارد؟ من فقط مي‌خواهم اين نامه را براي من چاپ كنيد.(اشاره مي‌كند به جوابيه كتبي)
اين جواب من است اين كل جواب من است. اين مطلب(مصاحبه) را هم چاپ كنيد و بنويسيد مهندس كامران در مورد بند يك، بند دو، بند سه و بند چهار و ده اينها را گفت. اينها سوالاتي مربوط به يك شركت خصوصي با سهام صد در صد خصوصي است و اگر جوابي بايد بدهم بايد به مجمع خودم و حسابرسي خودم جواب بدهم.
من با كار صوري مخالفم. نظام مهندسي خمره‌اي است كه خود ما، در اين خمره انگور كرديم تا سركه برداريم، اگر شراب شد بايد خمره‌اش را بشكنيم. بر خود نظام مهندسي انتقاد وارد است. بيايد انتقادات ما را بپذيرد. چرا اينجانب در دور دوم كانديد نشدم؟ چرا از سال 86 به بعد امضاء نكردم؟ اكثر مهندسين يزد افراد زحمتكش و خوب هستند ولي ما افرادي هم داريم كه اگر من محاسبات را جلوي آنها بگذارم شايد نتوانند بخوانند. آيا اينها بايد بيايند زير نقشه مرا امضاء كنند؟ سهميه پر كنند؟ اگر شما پزشك مي‌رويد مي‌گوييد دكترم را خودم انتخاب مي‌كنم. ما از نظام مهندسي خواستيم كه به عنوان متعهد ناظرين خود را رسما به ما اعلام كنند ما هم بيش از 3 ناظر نمي‌توانيم بپذيريم. ناظر هم بايد مقيم شود وقتي مبلغ 308 ميليون تومان براي نظارت مي‌دهيم آيا نبايد در همه ايام پروژه 3 ناظر حقوقي مقيم داشته باشيم؟ ولي اگر بخواهد ناظر صوري اينجا بگذارند نمي‌شود چون ما اينجا هر ساعت كار داريم؛ هر روز بتن ريزي داريم و هر روز قالب‌بندي داريم.
*اكنون در اينجا چه كسي نظارت مي‌كند؟ شما تاكنون دو دفعه ريزش سقف و محل بتن‌ريزي داشتيد؟
نه. دو مرتبه نداشتيم. يك مرتبه لوله آب تركيده بود. آب و فاضلاب خودش قبول كرده كه مشكل از خودشان بوده است چون لوله را در مسير زمين گذاشته بوده. وقتي خاك‌برداري كردند، در همان اول خاك‌برداري لوله شكست. اين مسئله‌اي نبود.
*چرا براي اينجا كه احتمال ريزش داشت تدابير لازم انديشيده نشد؟
تدابير لازم و كافي بوده است. دور آن حصار داشته است.البته اينگونه حوادث در كار اجرايي من زياد بود. در كار اجرايي شاهد ده‌ها مرگ بودم و هزاران مشكل ديگر هم در حين اجرا به وجود مي‌آيد. اين ريزش 5 متر سقف كه كل خسارت آن هم 650 هزار تومان برآورد شده چيزي نيست. بنده يك درصد از سهام اينجا را ندارم. به اين خوب توجه كنيد كه اگر روزي ثابت شود اعتماد سرمايه‌گذاري در اينجا از من كم شده است من يك دقيقه هم نمي‌مانم.
*صحبت شما را درمورد نظام مهندسي مي‌نويسم تا جواب دهد.
شما هر چه مي‌خواهيد من در اينجا نوشتم. تنها چيزي كه در صحبت‌هايم هست و اينجا ننوشته‌ام آقاي جواهري عزيز ماست. ايشان چون عضو هيات مديره ماست در اينجا ننوشته‌ام. اين را چاپ كنيد.
من به عنوان مدير و نگاه دارنده حق‌الناس و كسي كه سازمان نظام مهندسي استان با سه ميليارد و هشتاد ميليون ريال نظارت مرا تعهد كرده است نامه داده‌ام كه بعنوان يكي از مردم حق دارم به ازاي اين مبلغ در اين پروژه مهم 3 ناظر ثابت به هر نوعي كه برايش سهميه قائل مي‌شوند و يا حداكثر 5 ناظر ثابت نه ده‌ها و صدها ناظر براي من بگذارند؟ حرف من اين است كه نظام سهميه بندي در چنين پروژه‌هايي نمي‌تواند كاربرد داشته باشد.
*چرا ناظر مقيم نداريد؟
من به نظام مهندسي گفتم ما ناظر سهميه‌اي و كُپن‌دار نمي‌خواهيم. اگر باز هم بخواهد ما قسمتي ديگر از پول ناظر را مي‌دهيم. از لحاظ قانوني ما كار را درست كرديم. چون با نظام مهندسي توافق كرديم كه براي ما ناظر بگذارد. برادر عزيز ما دكتر جواهري عضو موثر هيات مديره هستند. من به ايشان در مقام علمي خودشان احترام مي‌گذارم. من افراد علمي را دوست دارم. چون خودم اهلش هستم.
اگر در جايي خلاف اين موارد را درمورد كامران شنيدي هر چه بگويي قبول دارم.
اين مشخصاتي را كه مي‌بينيد اگر خواستيد چاپ كنيد به ستاره نگاه تجاري شده است. ولي ما شخصي است. آنها مغازه‌ها را آورده‌اند متوسط 15 متر تا 30 متر. ولي در اينجا متوسط مغازه ما 30 متر است. يعني روي فضاي باز و بزرگ بودن مغازه خيلي كار كرديم.
شخصي به نام آقاي علي مرادسپهر، در اينجا پيمانكار نيست بلكه از برادران كرد متولد اسلام آباد غرب و ساكن عراق است بيش از 57 سال استادكار اسكلت‌هاي بتني، قالب‌بندي و فولادي داشته است. من با حقوق مكفي او را به اينجا آورده‌ام. حقوقي بالاتر مهندسين. گذاشته‌ام اينجا كه فقط در كارگاه راه برود. قالب‌بندي‌ها و آرماتوربندي‌ها را نظارت كند. مسائل فني را رعايت كند. به حدي داراي تجربه است كه خيلي از مهندسين جوان ما در كار فني و اجرايي بايد از او درس بگيرند. تجربه كارهاي بزرگ را دارد. ايشان با وجود بيماري قلبي با خواهش من از عراق به اينجا آمده است چون زماني براي من پيمانكاري كرده و اكنون چشم و گوش من در كارگاه است.
ضمنا ما از لحاظ حقوقي كار را درست كرديم. آقاي جواهري در تمام جلسات هيات مديره ما شركت داشته و اكنون هم شركت دارد. ما فقط از نظام مهندسي مي‌خواهيم ناظر ثابتي را براي ما بفرستد. ما داخل سهميه‌بندي نمي‌گنجيم. چرا ناظر سازمان‌هاي دولتي توسط خود كارفرما تعيين مي‌شود؟
اين بالكن و چيزي كه ريزش كرده زير 10 مترمربع است. آرماتور بدون بتن كار نمي‌كند و با تيرآهن فرق دارد.
ما آزمايشگاه بتن در محل داريم. جهاد دانشگاهي هم مقاومت خاك را اندازه گرفتند. در اينجا حتي ميلگرد را اندازه مي‌گيريم. و جالب است بدانيد براي اولين بار در يزد نسبت به ميلگرد اعتراض كرديم. من مديرعامل هستم. مهندس حيدري مدير اجرايي هستند كه حداقل 100 پروژه را با ايشان كار كرديم.
در پايان و قبل از بازديد علي مراد سپهر نيز در توضيحاتي خطاب به خبرنگاران گفت: باتوجه به 80 سال سن و بيش از 57 سال سابقه كار، آنچه در اينجا اتفاق افتاده در اينجا و هر جاي ديگر عادي است.
وي گفت: واقعا كاري كه در اينجا انجام شده بهترين كاري است كه انجام مي‌دهيم!

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا